RADA MINISTRÓW PRZYJĘŁA PROJEKT NOWELIZACJI USTAWY O INWESTYCJACH W ZAKRESIE ELEKTROWNI WIATROWYCH ORAZ NIEKTÓRYCH INNYCH USTAW, W KTÓRYM UWZGLĘDNIONO SZEREG ROZWIĄZAŃ KORZYSTNYCH DLA PRODUCENTÓW BIOMETANU. JAK POINFORMOWAŁO MINISTERSTWO KLIMATU I ŚRODOWISKA, ZAPROPONOWANE ZMIANY POSZERZAJĄ ZAKRES REGULACJI DOTYCZĄCYCH TZW. GAZOCIĄGÓW BEZPOŚREDNICH, UMOŻLIWIAJĄC TYM SAMYM BEZPOŚREDNIE DOSTARCZANIE BIOMETANU DO ODBIORCÓW KOŃCOWYCH.
Kluczowe ułatwienia dla producentów biometanu
Wprowadzone zmiany przewidują możliwość budowy gazociągu bezpośredniego bez konieczności ponoszenia przez wytwórców biometanu kosztów przyłączenia do ogólnej sieci gazowej. Zrezygnowano również z obowiązku wykazywania przesłanek uzasadniających zgodę Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki (dalej: PURE) na budowę takiego gazociągu – wystarczające będzie jedynie poinformowanie regulatora w terminie do 30 dni od rozpoczęcia przesyłu.
Zmiana ta wpisuje się w szerszy pakiet działań deregulacyjnych i ma na celu uproszczenie oraz przyspieszenie rozwoju instalacji odnawialnych źródeł energii, zwłaszcza w zakresie biogazu i biometanu. Umożliwi ona również dostarczanie paliwa bez pośrednictwa operatorów sieciowych tam, gdzie rozbudowa infrastruktury jest utrudniona lub ekonomicznie nieuzasadniona.
Ministerstwo zapowiedziało również, że biogaz, biogaz rolniczy oraz biometan zostaną objęte przepisami rozporządzenia dotyczącego parametrów jakościowych paliw gazowych. Dodatkowo, w przepisach prawa budowlanego uwzględniono konieczność stosowania norm techniczno-budowlanych do instalacji przesyłających te paliwa, ze względu na ich właściwości łatwopalne.
Liberalizacja zasad lokalizacji elektrowni wiatrowych
Jedną z najważniejszych zmian w obszarze energetyki wiatrowej jest rezygnacja z zasady 10H obowiązującej od 2016 roku, zgodnie z którą turbina wiatrowa nie mogła zostać zlokalizowana bliżej niż dziesięciokrotność jej wysokości od zabudowań mieszkalnych. Nowelizacja zakłada minimalny dystans 500 metrów, co ma przyczynić się do wzrostu mocy zainstalowanej w lądowych farmach wiatrowych nawet o 60–70%.
W projekcie przewidziano również ograniczenia odległościowe względem obszarów chronionych – 1500 metrów od granicy parków narodowych i 500 metrów od wybranych terenów Natura 2000, zwłaszcza tych wyznaczonych dla ochrony siedlisk nietoperzy i ptaków.
Dodatkowo, zrezygnowano z sztywnego stosowania zasady 3H w odniesieniu do linii przesyłowych najwyższych napięć, umożliwiając inwestorom ustalenie mniejszej odległości w porozumieniu z operatorem w ramach procedury uchwalania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (dalej: MPZP).
Przepisy dotyczące repoweringu i obszarów wykluczonych
Nowelizacja zawiera również regulacje dotyczące repoweringu, czyli modernizacji istniejących turbin. Jeśli nowa turbina przekracza wymiary określone w obowiązującym MPZP lub decyzji o warunkach do zabudowy i zagospodarowania terenu (dalej:WZ), konieczne będzie przyjęcie nowego planu miejscowego. Jeśli jednak dokument planistyczny dopuszcza modernizację, możliwe będzie uzyskanie decyzji środowiskowej i pozwolenia na budowę bez potrzeby zmiany planu, pod warunkiem zachowania odległości 500 m od zabudowy mieszkaniowej i 1H od dróg krajowych.
Nowe przepisy uniemożliwiają również lokalizację turbin wiatrowych na terenach istotnych z punktu widzenia obronności – w szczególności w strefach kontrolowanych (dalej: MCTR) i trasach lotnictwa wojskowego (dalej: MRT).
Systemy wsparcia i zmiany w ustawie o OZE
Projekt przewiduje także nowy mechanizm wsparcia dla instalacji biometanu – wprowadzony zostanie aukcyjny system wsparcia dla jednostek o mocy powyżej 1 MW, z podziałem na dwie grupy: poniżej 2 MW oraz 2 MW i więcej. Co istotne, zmodyfikowana zostanie ustawa o odnawialnych źródłach energii, by umożliwić producentom energii z OZE zaliczanie energii sprzedanej po cenach ujemnych na poczet zobowiązań w systemie aukcyjnym.
Podsumowanie
Podsumowując, projekt nowelizacji ustawy wiatrakowej oraz towarzyszące mu zmiany legislacyjne stanowią istotny krok w kierunku uproszczenia procedur inwestycyjnych i rozwoju odnawialnych źródeł energii w Polsce. Szczególne korzyści odniosą producenci biometanu, którzy dzięki nowym regulacjom zyskają możliwość bezpośredniego dostarczania paliwa do odbiorców bez konieczności przyłączania się do sieci gazowej. Jednocześnie zmiany w przepisach dotyczących lokalizacji i modernizacji elektrowni wiatrowych mają na celu zwiększenie ich udziału w miksie energetycznym, przy jednoczesnym zachowaniu standardów ochrony środowiska i bezpieczeństwa.
___________________________________________________________________________________
[1]Źródło: https://www.gov.pl/web/premier/projekt-ustawy-o-zmianie-ustawy-o-inwestycjach-w-zakresie-elektrowni-wiatrowych-oraz-niektorych-innych-ustaw5.

Autor tekstuKarolina Nalewaj
Karolina Nalewaj koncentruje swoje zainteresowania naukowe wokół prawa rolnego i prawa wyborczego jako doktorantka w dyscyplinie nauk prawnych na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. Ponadto, angażuje się w projekty badawcze oraz bierze aktywny udział w konferencjach naukowych, rozwijając swoją wiedzę i kompetencje w powyższych obszarach zainteresowania.

Rozwiążmy to razem. Znajdź prawników gotowych pomóc.