PODCZAS POSIEDZENIA RADY MINISTRÓW W DNIU 1 GRUDNIA BR. RADA MINISTRÓW PRZYJĘŁA PROJEKT USTAWY PRZEDŁOŻONY PRZEZ MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI, KTÓRY DOTYCZY PROJEKTU PN. „LOKALNA PÓŁKA”. „BEZPIECZEŃSTWO ŻYWNOŚCI JEST NASZYM PRIORYTETEM, A TEN PROJEKT SŁUŻY WZMOCNIENIU POZYCJI ROLNIKA W ŁAŃCUCHU ŻYWNOŚCIOWYM” – ZAKOMUNIKOWAŁA MINISTER ROLNICTWA I ROZWOJU WSI, ANNA GEMBICKA, PODCZAS KONFERENCJI PRASOWEJ PO ZAKOŃCZENIU OBRAD RADY MINISTRÓW. NOWA SZEFOWA RESORTU ROLNICTWA PODKREŚLIŁA RÓWNIEŻ: „WAŻNE, BY KONSUMENCI WIEDZIELI, SKĄD POCHODZĄ PRODUKTY, KTÓRE KUPUJĄ. DLATEGO CHCEMY, BY LOKALNE PRODUKTY BYŁY OZNACZANE POLSKĄ FLAGĄ. MUSIMY ZWIĘKSZYĆ OPŁACALNOŚĆ W ROLNICTWIE, RÓWNIE WAŻNE BĘDĄ WIĘC KAMPANIE INFORMACYJNE”.
Co zakłada projekt „Lokalna półka”?
Jak czytamy na rządowej stronie internetowej gov.pl, dzięki rozwiązaniom, które zostały zawarte w w/w projekcie będzie możliwe maksymalne skrócenie drogi transportu produktów „od pola po sam stół”. W praktyce oznacza to pominięcie pośredników, aby cały zysk ze sprzedaży mógł trafić do polskich rolników. Projekt nakłada również na markety obowiązek posiadania w swojej ofercie miały minimum 2/3 owoców, warzyw, produktów mlecznych i mięsnych oraz pieczywa pochodzących od lokalnych dostawców. Dodatkowo projekt zakłada:
- Zapewnienie konsumentom dostępu do lokalnych, polskich produktów,
- Skrócenie łańcucha dostaw żywności. Przyczyni się do większej odporności dostaw na kryzysy oraz zapewni bezpieczeństwo żywnościowe na poziomie lokalnym,
- Zapewnienie w jednostkach handlu detalicznego sprzedaży takich produktów lokalnych, jak: owoce i warzywa, mięso i produkty mięsne, mleko i produkty mleczne oraz pieczywo – nie mniej niż 2/3 danej kategorii produktu rolno-spożywczego w danym rok: w pierwszej kolejności w ramach powiatu i powiatów przyległych; w drugiej kolejności w ramach województwa i województw do niego przyległych; w trzeciej kolejności w ramach województw przyległych do województw przyległych,
- Zobowiązanie sprzedawców żywności do prowadzenia w jednostce handlu detalicznego lub hurtowego o powierzchni sprzedaży powyżej 250 m2 kampanii edukacyjno-informacyjnych w zakresie produktów lokalnych co najmniej raz w roku.
- Umieszczanie na produktach lokalnych grafiki przedstawiającej flagę Rzeczpospolitej Polskiej[1].
Aprobaty projektowi „Lokalna półka” udzielił już p. Jacek Zarzecki, prezes zarządu Polskiego Związku Hodowców i Producentów Bydła Mięsnego na własnym profilu na Twitterze.
Budowanie patriotyzmu zakupowego i świadomości konsumenta, że lokalnie znaczy lepiej i zdrowiej zdziała więcej niż jakiekolwiek nakazy. Może to banał , ale myślę pozytywnie … pic.twitter.com/xQ2sJwhQPT
— jacekzarzecki (@jacekzarzecki) September 6, 2023
[1] Decyzje Rady Ministrów, gov.pl [online], dostęp: 04.12.2023r.: https://www.gov.pl/web/rolnictwo/decyzje-rady-ministrow4.
Autor tekstuKarolina Nalewaj
Karolina Nalewaj jest asystentem prawnym w Kancelarii Turcza. Swoje zainteresowania naukowe koncentruje głównie w kręgu prawa rolnego.
Pytania? Indywidualna konsultacja z ekspertem w cenie 150 zł/30 min.