Formularz kontaktowy

Blog agroprawnik.pl tworzony jest przez doświadczonych prawników, którzy od lat świadczą obsługę prawną na rzecz rolników, spółdzielni rolnych, zakładów przetwórstwa spożywczego oraz dystrybutorów żywności. Nasi radcowie prawni i adwokaci dzielą się swoją wiedzą i autorskimi rozwiązaniami.

header-overlay

Polska a regulacje biogazowe w UE – czy nasze przepisy są konkurencyjne?

DYNAMICZNY ROZWÓJ INWESTYCJI W SEKTORZE BIOGAZU ORAZ BIOMETANU W POLSCE JEST ISTOTNYM ELEMENTEM REALIZACJI POLITYKI DEKARBONIZACJI I TRANSFORMACJI ENERGETYCZNEJ. ABY TECHNOLOGIA BIOGAZOWA MOGŁA ROZWIJAĆ SIĘ W SPOSÓB ZRÓWNOWAŻONY, KONIECZNE SĄ ODPOWIEDNIE REGULACJE, SYSTEMY WSPARCIA ORAZ DOSTĘP DO NOWOCZESNYCH TECHNOLOGII. W TYM KONTEKŚCIE WARTO ZASTANOWIĆ SIĘ, JAK POLSKIE PRZEPISY ODNOSZĄ SIĘ DO REGULACJI UNIJNYCH ORAZ KTÓRE MAJĄ POTENCJAŁ POD KĄTEM KONKURENCYJNOŚCI NA TLE INNYCH PAŃSTW CZŁONKOWSKICH UNII EUROPEJSKIEJ (DALEJ: UE).

Wyzwania i potrzeba wsparcia w rozwoju biogazu

Rozwój biogazowni i biometanowni wymaga dużych nakładów finansowych, a kluczową rolę w tym procesie odgrywa pomoc publiczna. W Polsce, jak i w innych państwach UE, inwestycje te są wspierane przez różnorodne mechanizmy pomocowe, mające na celu zarówno rozwój odnawialnych źródeł energii (dalej: OZE), jak i poprawę bezpieczeństwa energetycznego. Jednocześnie, wdrażanie takich rozwiązań nie jest możliwe bez odpowiednich regulacji, które zapewniają stabilność prawną dla przedsiębiorców rolnych lub inwestorów.

Przykłady wsparcia biogazu w Unii Europejskiej

W państwach UE wdrożono różne mechanizmy wsparcia dla biogazu i biometanu, które zmierzają do zrównoważonego rozwoju tego sektora. W Czechach – system wsparcia dla biometanu obejmuje tzw. „zieloną premię”, czyli premię gwarantowaną, którą producenci biometanu otrzymują za każdą MWh wyprodukowaną przez ich instalację. Premia ta jest ustalana corocznie i wypłacana przez okres 20 lat, co stanowi istotną zachętę dla nowych inwestycji w ten sektor.

Z kolei we Włoszech i Portugalii wprowadzono systemy, które łączą dotacje inwestycyjne z taryfami gwarantowanymi (dalej: FIT) lub dopłatami do ceny rynkowej (dalej: FIP). We Włoszech dotacja inwestycyjna obejmuje do 40% kwalifikowanych kosztów inwestycji, a wsparcie może być przyznawane do 2026 roku. System ten ma na celu pomoc w realizacji celów energetycznych kraju na 2030 rok oraz poprawę bezpieczeństwa dostaw gazu.

Biogaz a pomoc publiczna w Polsce

Polska, podobnie jak inne kraje UE, stara się stworzyć dogodne warunki dla inwestycji w biogaz i biometan. Wprowadzone w ostatnich latach zmiany legislacyjne, takie jak nowelizacja prawa energetycznego, uproszczają procedury oraz umożliwiają szybsze przyłączanie biometanowni do krajowej sieci gazowej. Ważnym elementem wsparcia jest także rozbudowa infrastruktury gazowniczej przez największe spółki, takie jak Gaz System oraz Polska Spółka Gazownictwa.

W Polsce obecnie funkcjonują dwa główne systemy wsparcia dla biogazowni: FIT (Feed-in Tariff) oraz FIP (Feed-in Premium). System FIT skierowany jest głównie do najmniejszych instalacji o mocy do 500 kW, natomiast FIP dotyczy jednostek o mocy od 500 kW do 1 MW.

Dzięki tym systemom, producenci energii z biogazu mogą liczyć na stabilne i przewidywalne dochody przez okres 15 lat, a w przypadku FIP możliwa jest sprzedaż nadwyżek energii na rynku, z możliwością pokrycia ewentualnych strat cenowych dzięki tzw. ujemnemu saldu.

Ułatwienia w zakresie biogazowni rolniczych

Nowe przepisy dotyczące biogazowni rolniczych również zostały zaprezentowane w ramach rządowych działań wspierających sektor rolnictwa. Zostały wprowadzone zmiany, które dążą do szybszej budowy i przyłączania takich instalacji do sieci gazowej. Ponadto, złagodzono przepisy dotyczące przekształcania biomasy w biogaz, co ułatwia rolnikom przekształcanie odpadów rolnych w energię.

Programy wsparcia dla inwestycji w biogazownie

Polska oferuje również różne programy wsparcia dla inwestorów planujących budowę biogazowni i biometanowni. Jednym z takich instrumentów jest program „Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021 – 2027”, który przewiduje wsparcie dla projektów związanych z budową, przebudową oraz modernizacją instalacji wytwarzających biometan oraz energię elektryczną z biogazu. Program ten wspiera i zabezpiecza m.in. finansowo duże instalacje.

Podsumowanie

Polska, podobnie jak inne państwa członkowskie UE, stara się stworzyć atrakcyjne regulacje prawne, które wspierają rozwój biogazu i biometanu. Wprowadzone zmiany legislacyjne oraz dostępne mechanizmy wsparcia mogą przyczynić się do wzrostu konkurencyjności tego sektora w naszym kraju. Jednakże, w kontekście systemów wsparcia oraz przepisów prawnych, Polska nadal pozostaje w tyle za niektórymi państwami UE, które wprowadziły bardziej kompleksowe i długofalowe rozwiązania. Aby Polska mogła konkurować na rynku inwestycji biogazowych, konieczne będzie dalsze usprawnienie procedur oraz zwiększenie dostępności do mechanizmów pomocowych, które przyspieszą realizację inwestycji w tym sektorze.

________________________________________________________________________________

BIOGAZ W POLSKIM ROLNICTWIE: OD POMYSŁU DO REALIZACJI

CZĘŚĆ I: Ułatwienia inwestycyjne dla biogazowni rolniczych – co nowa ustawa oznacza dla inwestorów?

CZĘŚĆ II: Krok po kroku: Procedury administracyjne i pozwolenia dla rolniczych biogazowni

CZĘŚĆ III: Finansowanie inwestycji w biogazownie – dostępne dotacje i wsparcie dla rolników

CZĘŚĆ IV: Decyzje środowiskowe dla biogazowni rolniczych – jak nowe przepisy wpływają na inwestycje?

CZĘŚĆ V: Ulgi i preferencje podatkowe dla biogazowni – jak skorzystać na nowej ustawie?

CZĘŚĆ VI: Czy wiatraki zabiorą miejsce biogazowniom? Rolnicy i inwestorzy w centrum sporu o energetykę

CZĘŚĆ VII: Polska a regulacje biogazowe w UE – czy nasze przepisy są konkurencyjne?

Karolina Nalewaj koncentruje swoje zainteresowania naukowe wokół prawa rolnego i prawa wyborczego jako doktorantka w dyscyplinie nauk prawnych na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. Ponadto, angażuje się w projekty badawcze oraz bierze aktywny udział w konferencjach naukowych, rozwijając swoją wiedzę i kompetencje w powyższych obszarach zainteresowania.

Autor tekstuKarolina Nalewaj

Karolina Nalewaj koncentruje swoje zainteresowania naukowe wokół prawa rolnego i prawa wyborczego jako doktorantka w dyscyplinie nauk prawnych na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. Ponadto, angażuje się w projekty badawcze oraz bierze aktywny udział w konferencjach naukowych, rozwijając swoją wiedzę i kompetencje w powyższych obszarach zainteresowania.