DECYZJA O ŚRODOWISKOWYCH UWARUNKOWANIACH (DALEJ: DUŚ) JEST FUNDAMENTEM KAŻDEGO PRZEDSIĘWZIĘCIA INWESTYCYJNEGO, W TYM BUDOWY BIOGAZOWNI ROLNICZYCH. PRZED ROZPOCZĘCIEM BUDOWY KONIECZNE JEST UZYSKANIE ODPOWIEDNICH ZEZWOLEŃ, KTÓRE ZALEŻĄ OD TEGO, JAK INWESTYCJA WPŁYWA NA ŚRODOWISKO. NOWE PRZEPISY WPROWADZAJĄ SZEREG ZMIAN, KTÓRE BEZPOŚREDNIO RZUTUJĄ NA PROCES POZYSKIWANIA DECYZJI ŚRODOWISKOWYCH, SZCZEGÓLNIE W KONTEKŚCIE BIOGAZOWNI ROLNICZYCH, CO OMAWIAMY SZCZEGÓŁOWO PONIŻEJ NA AGROPRAWNIK.PL.
Wymogi dla biogazowni rolniczych
Zgodnie z aktualnymi przepisami, biogazownie rolnicze muszą uzyskać decyzję środowiskową, chyba że spełniają określone wyjątki. Dla instalacji do wytwarzania biogazu o mocy do 0,5 MW, które zajmują powierzchnię nie większą niż 0,5 ha na terenach chronionych lub 1 ha na obszarach niezwiązanych z ochroną przyrody, możliwe jest zwolnienie z obowiązku uzyskania DUŚ. Warto podkreślić, że inwestycje tego typu wciąż mają obowiązek spełniać wymogi dotyczące ochrony środowiska, co związane jest z koniecznością przygotowania odpowiednich dokumentów.
W przypadku większych instalacji, wymagane jest uzyskanie decyzji środowiskowej, a w przypadku biogazowni nierolniczych dodatkowo sporządzenie raportu o oddziaływaniu na środowisko. Biogazownie rolnicze różnią się od nierolniczych tym, że nie mają obowiązku składać raportu o oddziaływaniu na środowisko, lecz zamiast tego opracowują Kartę Informacyjną Przedsięwzięcia (dalej: KIP), która stanowi podstawę do uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Procedura uzyskania DUŚ
Postępowanie w sprawie uzyskania decyzji środowiskowych odbywa się na poziomie gminy, a odpowiednie organy konsultują inwestycję z wieloma instytucjami, takimi jak Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska czy Powiatowa Inspekcja Sanitarna. W zależności od specyfiki inwestycji, mogą być wymagane dodatkowe analizy i raporty. Często zdarza się, że mimo złożenia KIP, organ administracyjny wymaga pełnej oceny oddziaływania na środowisko, co wydłuża czas oczekiwania na decyzję. Średni czas wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach w przypadku biogazowni rolniczych to około 6 miesięcy, podczas gdy w przypadku konieczności przygotowania raportu środowiskowego czas ten może sięgnąć 12 miesięcy.
Jednym z kluczowych etapów realizacji inwestycji jest również uzyskanie zgody na budowę, co stanowi podstawę do rozpoczęcia działań na terenie budowy.
Prawo budowlane nakłada obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko (dalej: OOŚ) dla przedsięwzięć mogących znacząco wpływać na środowisko lub obszary Natura 2000, zgodnie z art. 59 ustawy ocenowej (czyli ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko). Dopiero po spełnieniu tego warunku możliwe jest uzyskanie decyzji o pozwoleniu na budowę, jak wskazuje art. 29 Prawa budowlanego.
Zasada jednolitości decyzji środowiskowej
Decyzja o pozwoleniu na budowę czy rozbiórkę obiektu wymaga wcześniejszego uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Ustawa ocenowa, w art. 86, podkreśla, że decyzja środowiskowa wiąże organy odpowiedzialne za wydawanie decyzji realizacyjnych, takich jak zgody budowlane i lokalizacyjne. Ustanowiono również zasadę „jedności decyzji środowiskowej”, co oznacza, że dla danego przedsięwzięcia w okresie ważności decyzji środowiskowej wydaje się tylko jedną taką decyzję, niezależnie od liczby etapów inwestycji czy rodzajów wymaganych decyzji realizacyjnych.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami, decyzja środowiskowa obowiązuje przez 6 lat od momentu jej wydania. Istnieje jednak możliwość przedłużenia jej terminu do 10 lat, pod warunkiem, że strona wystąpi do organu administracyjnego o jej prolongatę. Jest to szczególnie istotne w przypadku inwestycji, które mają długoterminowy charakter, a przedłużenie DUŚ pozwala na kontynuowanie realizacji projektu zgodnie z obowiązującymi normami.
Kontrola zgodności projektu z przepisami środowiskowymi
Organ administracji architektoniczno-budowlanej ma obowiązek sprawdzić zgodność projektu zagospodarowania działki i projektu architektoniczno-budowlanego z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, decyzjami o warunkach zabudowy oraz wymaganiami ochrony środowiska. Wymogi te wynikają z art. 35 Prawa budowlanego.
Ponowna ocena oddziaływania na środowisko
W określonych sytuacjach, zgodnie z art. 82 ust. 1 pkt 4 i art. 88 ustawy ocenowej, może być konieczne przeprowadzenie ponownej oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko. Procedura ta służy uzupełnieniu informacji zgromadzonych wcześniej i jest stosowana w przypadkach wskazanych w decyzji środowiskowej lub w sytuacjach wynikających z przepisów.
Wyzwania i pułapki
Nowe przepisy wprowadzają również szereg wyzwań. W szczególności, projekt biogazowni musi być zgodny z planami gospodarowania odpadami, co może wymagać współpracy z lokalnymi władzami i przygotowania dodatkowych dokumentów.
Warto także pamiętać, że biogazownie rolnicze, choć mniej obciążone wymogami niż instalacje nierolnicze, wciąż muszą przestrzegać restrykcyjnych zasad ochrony środowiska.
Z perspektywy inwestycyjnej istotnym wyzwaniem może być konieczność spełnienia wymagań dotyczących emisji, a także procedura uzyskiwania zezwoleń na budowę i eksploatację. W przypadku, gdy inwestycja przekroczy określone limity (np. ilość przetwarzanych odpadów lub moc instalacji), obowiązkowe staje się przeprowadzenie raportu o oddziaływaniu na środowisko, co wydłuża czas realizacji projektu.
Podsumowanie
Decyzje środowiskowe dla biogazowni rolniczych są kluczowym elementem procesu inwestycyjnego, który ma na celu zapewnienie zgodności z przepisami ochrony środowiska. Istotna jest pamięć o nowych wymaganiach, które mogą wpłynąć na czas realizacji projektów. Zrozumienie procedur oraz wymagań środowiskowych na różnych etapach inwestycji pozwala na efektywne zarządzanie projektem i uniknięcie opóźnień czy dodatkowych kosztów.
________________________________________________________________________________
Chcesz dowiedzieć się, jak biogazownie mogą zmienić Twoje gospodarstwo lub przedsiębiorstwo rolne? Nasza Kancelaria oferuje kompleksowe wsparcie prawne i doradcze w zakresie inwestycji w biogaz. Przeczytaj pełną serię naszych artykułów, aby poznać korzyści, przepisy i możliwości finansowania.
BIOGAZ W POLSKIM ROLNICTWIE: OD POMYSŁU DO REALIZACJI
CZĘŚĆ I: Ułatwienia inwestycyjne dla biogazowni rolniczych – co nowa ustawa oznacza dla inwestorów?
CZĘŚĆ II: Krok po kroku: Procedury administracyjne i pozwolenia dla rolniczych biogazowni
CZĘŚĆ III: Finansowanie inwestycji w biogazownie – dostępne dotacje i wsparcie dla rolników
CZĘŚĆ IV: Decyzje środowiskowe dla biogazowni rolniczych – jak nowe przepisy wpływają na inwestycje?

Autor tekstuKarolina Nalewaj
Karolina Nalewaj koncentruje swoje zainteresowania naukowe wokół prawa rolnego i prawa wyborczego jako doktorantka w dyscyplinie nauk prawnych na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. Ponadto, angażuje się w projekty badawcze oraz bierze aktywny udział w konferencjach naukowych, rozwijając swoją wiedzę i kompetencje w powyższych obszarach zainteresowania.
Komentarz
[…] Nasza kancelaria specjalizuje się w kompleksowym wsparciu prawno-doradczym dla inwestycji w biogazownie. Chcesz poznać szczegóły dotyczące wymaganych dokumentów, procedur i możliwych trudności związanych z uzyskaniem DUŚ? Zapraszamy do zapoznania się z pełnym artykułem na naszym portalu agroprawnik.pl. […]